Over ons

Hengelsportvereniging de Rietvoorn in Veenendaal is opgericht op 4 juli 1933, goedgekeurd bij Koninklijk besluit van 24 juli 1950. Geregistreerd bij de Kamer van Koophandel te Utrecht onder nummer V40478776. Aangesloten bij de federatie Sportvisserij MidWest Nederland regio Randmeren, welke is aangesloten bij Sportvisserij Nederland.

Ons motto is: Sportvissen voor ons plezier. Dat plezier is er in ieder geval voor de ruim 3.000 leden, waarmee de vereniging een van de grootste verenigingen in Veenendaal is. Deze leden ontvangen jaarlijks een VISpas of jeugdvispas waarmee men in grote delen van Nederland kan vissen. Die 3.000 leden zijn er van 4 tot 100 jaar, heel fanatiek en actief bezig of juist lekker rustig op een stoeltje met een thermoskan koffie bij de hand. Ze zijn aan de waterkant voor spanning en ontspanning, om buiten lekker bezig te zijn en van de natuur te genieten.

Er wordt specifiek op bepaalde vissoorten als snoek en karper gevist, er wordt deelgenomen aan wedstrijden of men ziet wel wat en hoeveel er aan de haak komt. Alle sportvissers vissen voor hun plezier en dat willen we graag zo houden en liefst nog vergroten.

Wij organiseren jaarlijks diverse activiteiten. Viswedstrijden, een ledendag, in samenwerking met IVN een jeugdviscursus. De laatste zaterdag van mei is de Nationale hengeldag. Met deze dag vieren we de opening van het visseizoen, door viswedstrijden te houden voor de jeugd en senioren. Iedereen kan op deze dag meedoen.

Onze vereniging heeft een groep 60+ leden waarvoor ook jaarlijks verschillende wedstrijden worden gehouden.

Naast de activiteiten voor de leden zorgt de vereniging er ook voor dat de leden kunnen vissen en kunnen blijven vissen. Voor ieder sportvisser is het van belang dat hij bij een water mag komen, kan komen, daar mag en kan vissen en dat daar er ook nog een gewenste visstand is. Om ervoor te zorgen dat we ook in de toekomst kunnen blijven vissen hebben we een beheerplan om de visstand en de voorzieningen voor sportvissers op niveau te houden. Verder hebben we tweemaal per jaar overleg met gemeente en waterschap.

De vereniging heeft gelukkig aardig wat vrijwilligers die veel werk verzetten. Meer hulp is altijd welkom, dus als u wilt bijdragen aan de vismogelijkheden in Veenendaal neem dan contact met ons op. Vrijwilligers kunnen gratis cursussen volgen via Sportvisserij Nederland.

Een aantal vrijwilligers zijn aangesteld als onze verenigingscontroleurs. Zij geven voorlichting over benodigde visdocumenten en houden toezicht op bijvoorbeeld het schoon achterlaten van de visstek en het naleven van de wettelijke regels. De controleurs verrichten een belangrijke taak en ze steken er vrijwillig veel tijd in. Wees daarom altijd vriendelijk naar deze mensen en volg hun aanwijzingen op. Dat is in ons aller belang.

Wie welke taken vervult binnen de vereniging kunt u hier vinden.